A futást vagy imádjuk, vagy utáljuk. A kinti vagy benti futás téma is legalább ennyire megosztó. Van, aki mínusz tízben, hóban, fagyban, esőben, sárban is kint fut, de a hobbifutók zöme azért a rossz időben behúzódik az edzőtermekbe, vagy otthon, futópadon fut. De nézzük a tényeket pro és kontra, így biztosan nem döntünk majd rosszul.

 

A szabadtéri futás előnyei

Keményebb és hatékonyabb

Szabadban történő futás esetén eltérő az izommunka, vannak bizonyos izomcsoportok, amik a gépi futáskor jóval kevésbé aktívak. Kimutatott mérések alapján a combfeszítők, és a csípő hajlítók, illetve a farizom is nagyobb elektromos jeleket produkál abban az esetben, ha szabadon futsz. Több kalóriát égetsz el, így a fogyás, alakformálás is hamarabb indul meg.

Állóképesség

Mivel a terepen meg kell küzdened a különböző domborzati viszonyokkal, kisebb-nagyobb emelkedőkkel, állóképességed gyorsabban mutat fejlődést.

Több megtett kilométer

Nemrég a fitneszteremben egy elcsípett beszélgetésnek voltunk fültanúi, ahol a hölgy arról panaszkodott személyi edzőjének, hogy noha gépen simán lefutja a 10 kilométeres távot, egy szabadtéri futóversenyen kudarcként élte meg, hogy 5,5 kilométer után fel kellett adnia a versenyt, mert nem bírta tovább. Az edző álláspontja szerint kezdőként érdemes a gépi mennyiséget lefelezni és azzal számolni szabadban történő futás esetén, és ilyenkor a frissítésekre is jobban kell figyelni!

Jobb testtartás és egyenletes átmozgatás

A futópados edzéskor a jó testtartásra oda kell figyelni az ízületek védelmében, illetve a test izmai sem egyformán kerülnek átmozgatásra. Szabadtéren ugyanis a felsőtest is jelentősebb mértékben mozog az edzés során, míg gépen főleg az alsótest fejt ki jelentősebb mozgást.

Rátalálsz a saját tempódra, érezve korlátaidat

Amennyiben szabadban futsz, hamar rá fogsz érezni a saját tempódra és később tudod fejleszteni az iramodat, ami hosszú távon nagy előny például egy futóversenyen, vagy akár hosszabb távokon.


A gépi futás pozitívumai

Önbizalmat épít

Nagyon hamar sikerélményt nyújt, így könnyebb elkezdeni futni még kezdőként is. A szalag diktálja az iramot, a sebességet, bizonyos készülékekben különböző előre programozott gyakorlatok is vannak bemelegítéssel kocogással, így nem kell a tempóval bajlódni és a dőlésszög is egyénileg állítható. Kezdőként sokszor előfordul, hogy az ember kirohan az erdőbe, a maximumon fut egy ideig, aztán kiköpi a tüdejét, teljesen kimerül és egy ilyen kiadós kudarcélmény után hónapokig nem gondol többé a futásra, ha egyáltalán…
Akik gépen kezdik a futást, a kezdeti sikerélmények után gyakran kimerészkednek a terepre is!

Nem függ az időjárás szeszélyeitől

Nem fázol se fel, se meg. Az optimális futó hőmérséklet a se meleg, se hideg, Celsiusra átszámítva 15-22 fok. Ezen a hőmérsékleten nem kell sok ruhát magadon cipelned, ellenben a természetben ritkán ideálisak és változékonyak is a hőviszonyok. Ez a kinti futás esetén nehezen kivitelezhető, hiszen mostanság a tavaszból és az őszből jut a legkevesebb, kis túlzással mondhatjuk, hogy az idei ősz is például egy szép szerdai napra esett.

Érdekessé, változatossá tehető

Ha nehezen tűröd a monotonitást, akkor nézz közben tévét, így kevésbé unalmas. Hallgathatsz zenét, de akár hangoskönyvet, vagy nyelvleckét is. Az agy mozgás közben kiválóan rögzíti majd a hallottakat, Te pedig észre sem veszed, milyen gyorsan elrepült az idő.

Azonnal pozitív visszajelzést ad

A számok nem hazudnak a futógépen sem. Mivel a beállításoknak és a kijelzőnek köszönhetően folyamatosan nyomon követheted az elért eredményeket és a megtett utat, rendkívül motiváló lesz látni, hogy minden métered azonnali eredményt produkál.

Mentesülés a szmog terhek alól

Szmogmentes levegőben légzőszerveid egészségét is megőrzöd, hiszen ritka szerencsés az, aki erdő mellett, csodás levegőjű környezetben él. Télen a legidillibb község házai között is előfordul a vegyes tüzelésű kazánok kellemetlen füstje, városban az autók által okozott szmog.

Veszélytelenebb és biztonságosabb

Esni-kelni minden terepen lehet, de a futógépbe meg tudsz kapaszkodni, ha elkap egy szédülés, le tudod állítani vész esetén, ráadásul a rossz szándékú emberekkel sem kell az erdőben rögtönzött futóversenyre kelned, vagy önvédelmi eszközt magaddal vinned.


Meghoztad a döntésed? Akkor állj neki már ma, hiszen a mozgásszegény életmódnál bármi jobb! Ápold a lelked mozgással, tartsd karban a tested és tölts minőségi időt a legfontosabb személlyel az életedben: magaddal!